LiveCol-työpaja toi yhteen joukon asiantuntijoita

LiveCol -hankkeen kolmas työpaja järjestettiin Afry:n tiloissa Espoossa syyskuussa 2024. Työpajan tarkoituksena oli kuulla suunnittelun asiantuntijoilta, miten ja missä muodossa informaatiota jaetaan, tuotetaan ja säilytetään rakennushankkeissa. Saimme kuulla esitykset rakenne-, talotekniikkasuunnittelun sekä tietomallikoordinoinnin näkökulmista. Samalla kuin asiantuntijat pitivät esityksiään, muut työpajaan osallistuvat kirjoittivat alas havaintojaan esityksistä. Ratkaisujen ehdottamista pyrittiin välttämään ja keskityttiin tiedonjaon nykytilan kartoittamiseen.

Havaintoja kertyi yhteensä 110 kappaletta. Havaintojen digitoinnin jälkeen, jokaiselle havainnolle lisättiin aihetunnisteet. Tunnisteiden lisäämisen jälkeen samankaltaiset aihetunnisteet yhdistettiin ja lopulta päädyttiin 49 erilliseen tunnisteeseen. Havainnoista ja tunnisteista muodostettiin verkko, jossa jokaiselle havainnolle sekä tunnisteelle luotiin solmu ja havaintojen solmut yhdistettiin tunnisteisiin kaarilla.

Verkko ryhmiteltiin niin kutsutun Leiden -algoritmin avulla. Ryhmien laatua tarkasteltiin yksittäisen ryhmän modulaarisuuden avulla. Ryhmillä, joilla on suurempi modulaarisuus, ovat suurella todennäköisyydellä yhtenäisempiä ja niillä on suurempi sisäinen kytkeytyneisyys. Ryhmien modulaarisuus normalisoitiin välille 0 – 1 ja ryhmät kategorisoitiin vaikutusluokkiin Pieni (< 0,3), Keskisuuri (0,33 – 0,66) ja Suuri (> 0,66) normalisoitujen modulaarisuuksien avulla. Verkosta tunnistettiin yhteensä 19 erillistä ryhmää, joista yhdeksän ryhmää (ryhmät 11–19) ovat selkeästi erillään pääverkostosta, kuten kuvasta 1 voidaan huomata. Näillä yhdeksällä ryhmällä normalisoitu modulaarisuuden arvo on alle 0,05.

Kuva 1: Esityksistä kerätyt havainnot muodostavat selkeitä ryhmiä

Kolme pääryhmää (ryhmät 1–3) erottuivat selkeästi verkosta. Näistä kolmesta ryhmästä ilmaantuvat teemat: yhdistetty tietomalli, tiedonhallinta ja yhteistyö. Pääryhmien aihetunnisteita tarkasteltaessa ryhmien havainnoille voidaan muodostaa kattoteema: teknologiapohjainen yhteistyö.

Viiden keskisuuren vaikutuksen ryhmistä (ryhmät 4–8) ilmaantuvat teemat: lähtötiedot, ohjelmistot, asiantuntijuus, päätöksenteko ja alustava suunnittelu. Yhteiseksi kattoteemaksi ryhmille muodostuu tiedonkäsittely ja suunnitteluprosessit

Ryhmien 9 ja 10 normalisoitu modulaarisuus oli heikko (< 0,2), ja näistä ilmaantuvat teemat: tietolähde ja data. Pienen modulaarisuuden omaaville ryhmille ei voi muodostaa yhteistä kattoteemaa, sillä nämä ryhmät muodostuvat lähinnä yksittäisistä havainnoista, joilla ei ole yhteisiä aihetunnisteita muiden havaintojen kanssa.

Tiedonjaon nykytilan -työpajan esityksistä kerätyistä havainnoista ilmaantuvat teemat, teknologiapohjainen yhteistyö sekä tiedonkäsittely ja suunnitteluprosessit, antavat LiveCol -projektille hyvät lähtökohdat syventää ymmärrystä reaaliaikaisen yhteistyön hyödyistä, mahdollisuuksista ja haasteista rakennusten suunnittelussa.

Teknologiapohjainen yhteistyö kattaa menetelmät ja työkalut, kuten yhdistetyn tietomallin sekä yhteisen tietoympäristön, jotka tukevat suunnittelutiimien vuorovaikutusta ja parantavat tiedon saavutettavuutta. Näiden käytäntöjen informaatioviiveen pienentäminen ja tuominen lähemmäs reaaliaikaisuutta mahdollistaa nopeamman päätöksenteon sekä vähentää suunnitteluvirheiden riskiä.

Tiedonkäsittely ja suunnitteluprosessit -teema korostaa keskeisiä työvaiheita, joissa lähtötiedot, ohjelmistot ja asiantuntijuus yhdistyvät alustavassa suunnittelussa. Tämän ryhmän havaintojen perusteella voidaan kehittää suunnitteluprosesseja, jotka hyödyntävät reaaliaikaisen yhteistyön tuomia mahdollisuuksia ja mahdollistavat informaation virtaamisen suunnitteluosapuolien prosessien välillä saumattomasti.

LiveCol-projektin tulevissa työpajoissa tarkastellaan syvemmin, miten näitä teemoja voidaan integroida osaksi rakennusten suunnittelun käytäntöjä ja prosesseja siten, että ne tukevat reaaliaikaista päätöksentekoa ja edistävät projektin tehokkuutta sekä lopputuloksen laatua.

© Copyright 2025, LiveCol, Roihu Inc. - Ylivoimaista markkinointia ja viestintää